ZGODOVINA

Za začetnika zaupnega telefona v stiski velja anglikanski duhovnik Chad Warach, ki je leta 1953 v Angliji organiziral prvi telefon za pomoč v stiski »The Samaritans«. Sledilo je ustanavljanje še sedmih podobnih telefonov v več evropskih mestih. Pojavila se je potreba po koordinaciji in združenju, zato je bilo leta 1967 ustanovljeno Mednarodno združenje kriznih telefonov (IFOTES – International Organisation of Telephone Emergency Services). Danes organizacija s sedežem v Ženevi združuje že več kot 30 telefonov za pomoč v stiski v 20 državah Evrope in izven nje.

Društvo Zaupni telefon Samarijan  se je mednarodni družini pridružilo 19. septembra 1996 prek  vključitve v Slovensko zvezo društev svetovalcev za telefonsko pomoč – STS. Etične norme IFOTES-a predstavljajo osnovna načela za izvajanje programa na društvu.

infotes

Slika 1: Članice in pridružene članice Mednarodnega združenja kriznih telefonov (IFOTES – International Organisation of Telephone Emergency Services).

Ustanovitev društva

Priprave na ustanovitev društva segajo v leto 1995. Tedaj je v Sloveniji že delovalo nekaj telefonov, namenjenih pomoči v stiski, vendar so vsi delovali le nekaj ur dnevno. Potrebo v slovenskem prostoru po izvajanju programa, ki bo posamezniku v stiski na voljo 24 ur na dan in vse dni v letu, sta prepoznala zakonca Marjan in Pavla Žveglič. Pridobila sta somišljenike in na ustavnem občnem zboru društva  11. septembra 1995 so sprejeli naslednja izhodišča:

  • telefon, namenjen posameznikom v stiski, bo deloval 24 ur dnevno;
  • sodelujejo izključno prostovoljci – laiki;
  • predpogoj za sodelovanje je strokovno usposabljanje;
  • organizacijski okvir izvajanja programa je samostojno društvo.

V obdobju od 11. septembra 1995 do 24. decembra 1996  so potekale intenzivne priprave za začetek izvajanja programa 24-urne telefonske pomoči posamezniku v stiski: pridobivanje in uvodno šolanje prostovoljcev, iskanje ustreznih prostorov in dogovori s Telekomom Slovenije za ureditev brezplačne telefonske številke. Za zagotovitev 24-urnega delovanja telefona je bilo treba pridobiti in usposobiti 93 prostovoljcev.

Zgodovinski mejniki

1995

  • 11. september 1995: ustanovni občni zbor Društva svetovalcev zaupni telefon Samarijan.

1996

  • 10. julij 1996: registracija društva.
  • 19. september 1996: vključitev društva v Slovensko zvezo društev svetovalcev za telefonsko pomoč v duševni stiski – STS in Mednarodno združenje kriznih telefonov – IFOTES (International Federation Of Telephone Emergency Services).
  • 25. december 1996: opravljen prvi pogovor s posameznikom v stiski na tel. št. 080 11 13.

1997

  • 14. julij 1997: priznanje društvu za izredne dosežke kot prvemu in edinemu kriznemu telefonu  v Sloveniji, ki deluje 24 ur na dan, vse dni v letu. Društvu ga podeli Mednarodno združenje kriznih telefonov IFOTES.
  • 9. september 1997: društvo pridobi šifro 85.323 – dejavnost dobrodelnih organizacij v šifrantu Statističnega urada Republike Slovenije.

1999

  • 2. februar 1999: opravljen prvi pogovor v novoustanovljeni podružnici društva v Mariboru.
  • 9. marec 1999: pridobljen status delovanja v javnem interesu na področju socialnega varstva, ki ga podeljuje Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.
  • 1999: pridobitev enoletnega sofinanciranja socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.

2000

  • Pridobitev petletnega sofinanciranja socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
  • 1. maj 2000: prostovoljci, ki delujejo v podružnici Maribor, so posamezniku v stiski na voljo že 16 ur dnevno.

2001

  • 1. marec 2001:   posameznikom v stiski sta 24 ur na dan, vse dni v letu, na voljo dva prostovoljca hkrati (po eden v Ljubljani in Mariboru).
  • 11. september 2001: med 16. in 20. uro, ko je klicev največ, je posameznikom v stiski na voljo za pogovor dodaten, tretji prostovoljec, ki svoje delo opravlja v Ljubljani.

2003

  • 2003: izide prva številka internega glasila Samarijan.
  • 10.–14. julij 2003: v Ljubljani se odvije kongres Mednarodnega združenja kriznih telefonov – IFOTES, in sicer v sodelovanju z društvom.

2004

  • Pridobitev sofinanciranja Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij v RS, ki odslej  vsako leto sofinancira program društva.
  • Odprtje prve izpostave društva – v Trbovljah.

2005

  • Pridobitev petletnega sofinanciranja socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.
  • Odprtje izpostav v Kranju, Novem mestu, Kopru in na Ptuju.
  • 5. maj 2005: društvo pridobi status humanitarne organizacije, ki mu ga podeli Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.

2007

  • 30. januar 2007: deseta obletnica neprekinjenega 24-urnega delovanja Zaupnega telefona Samarijan. V Slovenski filharmoniji poteka slavnostna prireditev z naslovom Poslušam te.

2008

  • 22. maj 2008: društvo pridobi šifro 88. 991 – dejavnost dobrodelnih organizacij v šifrantu Statističnega urada Republike Slovenije.

2009

  • 11. april 2009:     društvo pod okriljem Zveze STS prevzame novo tel. št. 116 123, ki je evropska številka za klic v stiski za odrasle. Številko si delita s telefonom Sopotnik.
  • 3. september 2009: zahvala društvu za dolgoletno pomoč ljudem v stiski. Podeli jo Slovenska zveza društev svetovalcev za telefonsko pomoč v stiski.

2010

  • Petletno sofinanciranje socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve.

2012

  • 9. maj 2012: plaketa glavnega mesta Ljubljane – priznanje za zaslužno delo.

2013

  • 26. junij 2013: priznanje v natečaju projekta Prostovoljec leta 2012.

2014

  • 9. april 2014: društvo pridobi status prostovoljske organizacije.
  • 31. oktober 2014: strokovna verifikacija javnega socialnovarstvenega programa s strani Socialne zbornice Slovenije.
  • 10. december 2014: prostovoljci društva prejmejo priznanje za dosežke na posameznih področjih dela v zadnjih dveh letih, ki ga je podelilo Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.

2015

  • Oktober 2015: nadgradnja tel. št. 116 123 z možnostjo izbirne tipke za klicalca, in sicer: prostovoljec Zaupnega telefona Samarijan (izbirna tipka 1) in prostovoljec telefona Sopotnik (izbirna tipka 2).
  • Petletno sofinanciranje socialnovarstvenega programa s strani Ministrstva za delo, družino,  socialne zadeve in enake možnosti.