
STE V STISKI?
Pokličite na 116 123. Vsak izmed nas se je že srečal z bremenom, ki ga prinaša stiska. Stiska lahko boli in ohromi naše življenje,Read More…
Pokličite na 116 123. Vsak izmed nas se je že srečal z bremenom, ki ga prinaša stiska. Stiska lahko boli in ohromi naše življenje,Read More…
Prostovoljno delo na Zaupnem telefonu Samarijan – telefonu za klic v duševni stiski je pomembno poslanstvo, ki prinaša določene odgovornosti in številne prednosti. UsposobljeniRead More…
Delovanje Zaupnega telefona Samarijan lahko podprete z vašim darom. Omejeni viri sofinanciranja nam ne zadoščajo za nemoteno izvajanje programa, zato donacije pomenijo pomemben inRead More…
Osveženi tretji ponatis najbolj prodajane knjige dr. Marshalla B. Rosenberga, Nenasilna komunikacija: jezik življenja, lahko naročite za 33,85 EUR (vključuje poštnino).
Marjan Žveglič (1933 - 2024),
ustanovitelj društva Zaupni telefon Samarijan in njegov prvi predsednik
Marjan Žveglič je svoje življenjsko poslanstvo našel v skrbi za ljudi v stiski, ki nimajo nikogar. Teolog po izobrazbi, je bil v svojem poklicnem življenju aktiven na različnih področjih: med drugim je bil knjigovodja, pevec v opernem zboru, tajnik Škofijske Karitas, delal je v Slovenijalesu v marketingu in v Delu kot namestnik direktorja prodaje. Njegovo življenje pa je bistveno zaznamovala prav ideja o ustanovitvi društva Samarijan, ki je postala njegov življenjski projekt in dosežek, sadove katerega uživamo še danes.
Ko je v letu 1994 nastala ideja o ustanovitvi telefona za klic v duševni stiski, je v Sloveniji že obstajalo nekaj tovrstnih telefonov, a so delovali le nekaj ur na dan. Izhodišče Marjana Žvegliča pa je bilo, da mora takšen telefon delovati 24 ur na dan, vse dni v letu, kajti stiska posameznika s samomorilnimi mislimi ne more čakati. Poleg tega je želel, da bi bili vsi prostovoljci na telefonu deležni temeljitega usposabljanja. Začeti takšen projekt iz nič, brez sredstev in širše podpore nikakor ni lahka naloga, pa vendar se je Marjan skupaj z ženo Pavlo in nekaj somišljeniki odločil, da ga izpeljejo. Ustanovili so društvo in vložili ogromno truda in časa, da so z osebnim nagovarjanjem nabrali prvih 90 prostovoljcev. Pripravili so temeljne strokovne smernice delovanja na temelju Rogersove metode nedirektivnega svetovanja, izvedli usposabljanje in decembra leta 1996 začeli. Od takrat dalje telefon ni prekinil svojega delovanja niti na trenutek. Danes si le stežka predstavljamo, koliko požrtvovalnosti in dela na etični pogon je bilo potrebno za tak dosežek.
Marjan je bil predsednik društva vse do leta 2006; starejši prostovoljci se še spominjajo, da je bil v tistem času navzoč pri menjavi prostovoljcev ob 10h zvečer prav vsak večer. Če morda prostovoljca, ki bi moral prevzeti telefon, ni bilo, je sam sedel za telefon vse do 6h zjutraj. Brez takšne predanosti in zavezanosti plemenitemu poslanstvu društva verjetno ne bi zmoglo biti na voljo posameznikom v stiski 24 ur na dan, prav vse dni v letu. Marjan Žveglič je zaoral ledino in postavil temelje za društvo, v katerem se je v 28. letih delovanja zvrstilo že več kot 1.100 prostovoljcev.
Pogreb je bil v sredo, 18. 10. 2024, v ožjem krogu.
Za vedno bo ostal svetal zgled vsem nam, ki tudi še v letu 2024 sedemo za telefon in darujemo svoj čas posameznikom v stiski.
Po podatkih NIJZ je v letu 2023 zaradi samomora v Sloveniji umrlo 358 oseb, od tega 295 moških in 63 žensk. V zadnjem desetletju je opazen trend upadanja; samomorilni količnik (št. samomorov na 100.000 prebivalcev) je v letu 2023 najnižji v zadnjih desetih letih. K upadu prispeva veliko dejavnikov: od boljše kvalitete življenja, zdravljenja in ukrepanja pri težavah v duševnem zdravju do omejevanja dostopnosti alkohola, pojava novih tehnologij, ki povezujejo ljudi med seboj, pa tudi spremenjenih stališč do iskanja pomoči v stiski. Prav tako je danes na voljo več preventivnih programov in ozaveščanja o tem problemu. To je vzpodbuden podatek, toda preprečevanje samomora mora ostajati naša prioriteta in naloga celotne družbe, vsak dan v letu.
Svetovni dan preprečevanja samomora, ki ga vsako leto obeležujemo 10. septembra, letos prvič poteka pod geslom »Spreminjajmo razumevanje samomora«. Cilj gesla, ki bo aktualno do leta 2026, je ozaveščanje o tem, kako pomembno je, da spreminjamo način pogovora o samomoru in njegovo razumevanje. Gre za premik od kulture tišine in stigme h kulturi odprtosti, razumevanja in podpore, kar zahteva sistemsko spremembo. Na ta način lahko ustvarimo bolj podporno in sočutno družbo, v kateri bo samomor mogoče preprečevati (vir: Program Mira, www.zadusevnozdravje.si)
Pogosto nas skrbi, ali bomo znali pravilno pristopiti, bomo našli prave besede? Naj nas ne bo strah pristopiti k osebi, ki kaže znake stiske! “Ljudje, ki so bili v samomorilni stiski, kot najpomembnejši dejavnik, ki jim je pomagal iz težke situacije, navajajo iskreno podporo in skrb drugih ljudi,” pravi dr. Poštuvan v priročniku Pogovor o samomoru. Priročnik s koristnimi praktičnimi napotki, kako se pogovarjati z osebo v stiski, je na voljo TUKAJ.
V pomoč nam je lahko tudi priročnik PPP (Psihološka prva pomoč), ki ga je pripravil NIJZ. PPP (Psihološka prva pomoč) je osnovna podpora, ki jo lahko nudimo osebi v stiski, dokler se stiska ne razreši ali ni na voljo strokovna pomoč. Prav vsak izmed nas lahko nudi psihološko prvo pomoč osebi s samomorilnimi mislimi ali s samomorilnim vedenjem. V brošuri v priponki so predstavljeni trije temeljni koraki:
Priročnik je na voljo TUKAJ.
Društvo Zaupni telefon Samarijan oktobra 2024 v Mariboru organizira usposabljanje za nove prostovoljce, ki bodo na voljo na telefonu za klic v stiski.
Vabljeni vsi, ki v sebi gojite občutek za pomoč sočloveku, empatijo in pripravljenost za prostovoljsko delo.
Prijave sprejemamo do ponedeljka, 30. septembra 2024 na telefonski številki 01 23 91 673 ter mailu samarijan@gmail.com.
Najprej vas bomo povabili na pogovor, kjer boste izvedeli več o samem prostovoljstvu in se prepričali, da vam to res ustreza. Usposabljanje nato traja tri mesece; teoretični del poteka 6 zaporednih sobot s pričetkom 19. oktobra 2024. Za več informacij smo vam z veseljem na voljo na naših telefonskih številkah in elektronskih naslovih.
Več o tem, kaj pomeni postati prostovoljec na Zaupnem telefonu Samarijan, si lahko preberete tukaj.
Z veseljem pričakujemo vaš klic!